Csalhó – Toaca 1904 m

2016. június 11. Csalhó hegység

Öt tagú csapatunk június 11-én, szombaton reggel 6 órára tűzte ki az indulást. Durău nevű weekend telep az első úti cél. Székelyudvarhely – Zetelaka – Gyergyóalfalú – Ditró – Gyergyótölgyes – Csalhó – Durău útvonal.

Durău-ba (850 m) 9 óra 40 perckor érkeztünk, nem kapkodtuk el a hegyre indulást sem. Reggeliztünk annak rendje és módja szerint, majd előkészítettük a hátizsákokat.

10.00 órakor menetre készen elindultunk a Csalhó masszívum Toaca (1904 m) csúcsára. A Duruitoare vízesést érintő utat választottuk, bár ez a hosszabb. Lefele majd a Fantanele gerincen ereszkedünk érintve a Fantanele menedékházat. A Nemzeti Parkba befizettük a személyenkénti 5 lejes belépő díjat, aztán nekirugaszkodtunk. Az út hossza 5 órányi járásra van ígérve. Ebbe nincs beleszámítva az egyénenkénti fotózásra, bámészkodásra szánt idő. Jó tempót diktáltunk. A Dochia menedékházig a    jelzésen haladunk.

Erdőben kezdjük
Erdőben kezdődik
A viyeses
A Duruitoare vízesés

A vízesést leszámítva az út a kapaszkodásból állt, mivel javarészt erdőn kell haladni, nem sok látnivaló akad. A vízesésnél viszont elidőztünk fél órát. A 25 méter magas természeti varázslat valóban le tudja nyűgözni az embert. Az állítólag messze hallatszó dübörgő hangját viszont nem hallottuk, nyilván kis vízhozam volt. Érdekes, amennyi eső az utóbbi hónapokba leesett. Mozdulatlanságba ejtettük a zuhatagot fénygépeinkkel, innen, onnan, majd kicsit amonnan és innen is. Haraptunk csokit energiának, ittunk jóleső vizet. Aztán eszünkbe jutott miért is jöttünk.

A gerincre vagy platóra felérkezve rögtön szemlélődni kezdtünk. Pazar a látvány, bár a levegő párás, az ég felhős-napsütéses, igazi szórt fény, melyben könnyen lehet nem jó fényképeket készíteni. A Dochia menedékháznál ismét hosszas nézelődésbe kezdtünk. Innen már nem messze a csúcs, de a készülődő eső térített jobb belátásra, hogy szaporázzuk lépteinket. Innen a   jelzésen haladunk tovább a csúcsra. Végül nem lett eső belőle, csupán pár csepp csapadék hullott alá. 15 óra 30 perckor érkeztünk fel a Toacara. Ha leszámítjuk a másfél órát kitevő  bámészkodást, elégedettek lehetünk a tempó-időnkkel.

A csúcsig szintben 1.054 méter van, de ehhez hozzá adhatunk még egy 100 méternyi ereszkedőt is, ami a vízesés felé vezető úton lepi meg az embert. Egyezzünk ki 1.150 méterben. A Toacaról nyíló 360 fokos kilátás viszont 4 másodperc alatt elfeledteti a fáradságot. A Békási tóra való rálátás gyönyörködtető. De ellátni a Hagymás csúcsaitól a Radnai havasokon át a Kelemen havasokig. Az ebédünket is a horizonton látható magaslatok azonosítása közepette fogyasztottuk el.

Ralatas a Toacara
Mutatkozik a Toaca
Szétnéződe

A Csalhó a moldvai rész leglátványosabb hegye. Konglomerát mint a Csukás hegység vagy a Bucsecs, ezért itt is rengeteg megdöbbentő alakzatot formált a természet az évmilliók alatt. A tető maga sima és mint egy sapka helyezkedik rajta a Toaca csúcstömb. A 3 méterrel magasabb Ocolasul Mare csúcs zárt zónában van és elég időnk sem volt a meglátogatására. Majd legközelebb onnan is alá nézünk a mélységbe (ha meg tudunk fűzni valami illetékest, hogy eresszenek oda minket).

Maga a Csalhó a románok szent hegye. Még valami kolostor féleséget és kápolnát is építettek a platóra, román apácák is lakoznak benne. És mint ilyen, sűrűn járt a hegység, még félcipős, topánkás embereket is láttunk. A csúcstömb alatt meteó állomás van, itt lehet a vízkészletet feltölteni. Fent is van egy meteó állomás és távközlési antenna is “színesíti” a csúcsot. Valamikor az alsó és felső meteó állomás között 400 fokos falépcső volt építve, de az idők folyamán szétrohadt. A maradványaiból lehet látni valamennyit.

Fél órát meredeztünk a magaslaton, majd 16.20 kor elindultunk vissza. A Fantanele gerincen megyünk vissza a városba. 3.30 – 4.00 h ígér a tábla a levezető útra. A csúcstól végig le Durau-ig a  jelzésen haladunk.

Megelégszünk ha 19.30-ra leérünk, tanakodtunk. Az út időben mégis rövidebbre sikerült, gyors léptekkel haladtunk és így 18.45-kor már a parkoló melletti panzió teraszán rendeltük a kávét, pepsit. Örültünk a szép túrának, a jó időnek, az esőmentes napnak.

Hazafele az irányt változtattuk, inkább hosszabb, de jobb út legyen. Így Tölgyesen Borszék – Maroshévíz felé kanyarodtunk és így folytattuk az utat Ditró és Székelyudvarhely felé. 22.00 órakor már mindenki otthon részletezte, raktározta a nap eseményeit.

Látvány
Látványban nem szűkölködünk
Nagykovek
Az Ocolasu Mare a Toacaról
Videó a túráról
A videó bal alsó sarkában található fogaskeréknél átállítható 720p HD vagy 1080p HD minőségre.

SZINTKÜLÖNBSÉG

Lejövet Fantanele gerincen 6.0 km
Összesen: 15.8 km

MENETIDŐ
Felmenet: 5 óra 37 perc (pihenőkkel)
Lejövet: 2 óra 28 perc
Összesen: 7 óra

Jelzések:
Indulási / érkezési pont: Durau

csalhotrack
A TÚRA KÉPGALÉRIÁJÁNAK MEGTEKINTÉSE FLICKR FIÓKUNKON

A túra letölthető anyagai (kml és gpx track, leírás, látványtérkép) csomagolva vannak Winrar segítségével.