Fogaras – Dara 2500 m + Hartopul 2506 m

2016. július 1-2 Fogarasi havasok, Dara

Négyen, pénteken délután 5 órakor indultunk a Felsőszombatfalvi üdülőtelep irányába. A Szombatfalvi menedékházba töltjük a péntek éjszakát, hogy hajnalban friss erővel, kihagyva az utazás fáradalmait és monotonitását induljunk meglátogatni a két szomszédos 2500-as csúcsot, a Darát és a Hartopul Dareit.

19 óra 47 perckor érkeztünk meg addig a pontig, ahol leparkoltuk az autót kb. 800 méter magasságban. A Szombatfalvi Túrista komplexum 670 méteren fekszik. Bár mi nem tettük, de egészen az út végéig fel lehet menni autóval, csak egynéhány rosszabb (illetve rosszabb, mint az átlag) szakasz van. 20 óra 08 perckor indultunk neki az útnak.

A   jelzésen haladva, zúgó patak mentén, erdő között tesszük lépteinket, jó tempót diktálunk. Kisvártatva, amikor már ritkul az erdő, egy kis kanyar után hirtelen elénk tárul a Fogarasi havasok egyik legjellegzetesebb és legszebb látványa, a Nagyablak. Megállunk pár percet, gyönyörködünk benne. Aztán tovább indulunk. Így 21 óra 36 perckor már a hátizsákok is lekerültek  hátunkról az 1400 méter magasan fekvő menedékházban. Még világosság volt. Bejelentkeztünk a gondnoknál akinél telefonon foglaltunk szállást (elérhetőség: Nae Zdraila: 0757-401 346 vagy 0755-612 918, mail: razvan_zraila@yahoo.com). Ugyanabba a szobába kerültünk, mint 2 éve, amikor a Moldoveanut másztuk a Szombatfalvi völgyből.

A nap hátralévő részét a másnapi túrára szánt cuccok pakolásával, sörözgetéssel, vacsorázással töltöttük, majd a sötét égbolton fénylő sokmilliárdnyi apró csillag látványával próbáltunk betelni, a csillagfényben igen varázslatos látványt nyújtott a jól látható Nagyablak. Közben új fejlámpát nézegettünk, egy über brutál fejlámpát. Hagyományos lámpáinkat felkapcsolva utána, fejcsóválva állapítottuk meg: eddig azt hittük jól világítanak. Éjfél körül aztán lefeküdtünk.

Másnap hajnali 5.15-kor szólt az ébresztő. A reggeli készülődés 1 órányit vett fel négyünknek, így 6.22-kor sikerült nekivágni a Nagyablak meredekének, továbbra is a    jelzést követve. A szombatfalvi völgy amúgy igen szép útvonal, mely a Nagyablak nyergében végződik, 2.188 méter magasan. 8.37-kor értünk ki. Itt pihentünk egy hosszabbat, reggeliztünk 9.10-ig. Jobb fele a Moldoveanura vezet az út, mi bal fele megyünk. Szobatársunk, egy román srác is étkezésünk végére felért, váltottunk pár szót, ő a Moldoveanura igyekszik. Megkért csináljunk róla fotót a mobiljával, aztán ki-ki elindult célja felé.

Nagyablak
Coltul Balaceni
 A Coltul Balaceni 2.286 m

A    jelzésen folytatódik az út, ez a gerinc jelzés. A Coltul Balaceni 2.286 méter magas csúcsára is kinéztünk, letérve az ösvényről. Ez a Nagyablak, ha szemből nézzük, bal oldali sziklatornya. Jobb oldali a Szalonna csúcs, mely 2.268 méter magas. A csúcskeresztnél igen szűkös a hely és letekintve hatalmas leszakadást lát a szem. Borzongató látvány és az elme azon fantáziál, milyen móka lenne kimászni kötelekkel ezt a csúcsot.

Ez a röpke kitérő több, mint fél órába került. Visszatérve az ösvényre, hogy folytassuk utunkat eredeti célunk felé, alig néhány méter megtétele után, az ösvényen egy napozó viperával találtuk szembe magunkat, aki csupán néhány méterre vette ijedtét a találkozásnak és bekúszott egy fűcsomóba. Készítettünk pár fotót róla, majd tovább haladva elbeszélgettük a nyilvánvalót, hogy az embernek eszébe sem jut, hogy viperával is találkozhat a kövek birodalmában. Most is szinte sikerült rálépni, melynek a következménye egy marás is lehetett volna. És akkor? Meddig tart leérni a hegyről, segítséget hívni és eljutni a legközelebbi kórházba, ahol ellenanyagot tudnak adni? Megúszhatja élve az ember ha balul sül el egy ilyen találkozás? Bár a kórházakban lennie kellene vipera marás elleni oltóanyagnak, sőt hegyi környezetben a Salvamont-nak is rendelkeznie kellene vele, de ez Románia, valószínűleg csak a nagy városok kórházaiban jutna az ember ilyen oltáshoz. Így hát levontuk a következtetést, jobb figyelni arra, hova lépünk és kicsit zajosabban haladni, mert a vipera is meghallja a rezonanciából a lépteket és lesz ideje elmenekülni. De ez a találkozás mindkettőnk számára jól végződött, szerencsére.

Darak
A legmagasabb pontokra igyekszünk
Vipera
Ott kummant a vipera

Az Urlea tömbje mellett elharántolva folytatódik az út. Visszafele, ha még időbe belefér, kimászunk a csúcsra, terveztük. Tovább haladva a Jézer 2.429 méter magas kiszökellő, füves csúcsáról tekintettünk a mélybe nyugvó Urlea tóra. A csúcson keresztül vezet az út a Darák felé. Nem sokkal azelőtt találkoztunk egy gyors tempóban haladó salvamontos sráccal, és egy jóval fiatalabb követte távolabbról. A Jézeren ért utol egy hölgy, megállapítottuk, ez egy család. Váltottunk pár szót, megkért készítsünk róla fényképet, háttérben a Darával, aztán minden jót kívántunk egymásnak.

Kisvártatva, pontban déli 12.00 órakor mi is újra köszöntöttük egymást a családdal. Ismét mi készítettük a családi csúcsfotót, ki mást kértek volna, csupán ők és mi tartózkodtunk ebben a zónában 🙂 Aztán ők mentek is tovább a Hartopul-ra. Mi pedig kifújtuk magunkat, elkészítettük az egyéni, majd csoportos csúcsfotókat a Dara 2500 méteres csúcsán. Tanakodtunk itt ebédeljünk vagy a Hartopul 2506 (Hartopul Darei) méteres csúcsán? A két csúcs közti szakaszon valahol letettük zsákjainkat, így lazábban haladtunk.

Az idő roppant változékony volt, másodpercek alatt tűnt el minden teljesen és lett tejköd, aztán másodpercek alatt kitisztult.  Az előrejelzések jó időt ígértek a nap első felére, aztán délutánra esetleges esőre lehetett számítani. A Fogarasi havasokban nyáron nem stabil az időjárás. Esős időszakból pedig az idénre sok jutott. Délre a völgyekből a pára feltolódik a gerincre, aztán jön a változó idő. Pontban délben jött is a köd. Tisztább pillanatokban szépen látszott a Moldoveanu-Nagy Vist körül uralkodó rossz idő. Úgy néztük keményen veri az eső a zónát, s sajnáltuk egyet szobatársunkat.

A Hartopul Darei 2.506 méteres csúcsán keveset nézelődtünk, fotózkodás után visszatértünk ledobott zsákjainkhoz és nekiláttunk rövidre szabott ebédünknek. Jobban láttuk sietni, mert közeledett az eső. Villámlások, dörgések távolban és közelben is. Aztán egy villámlás, aminek hanga azonnal csattant, érzékeltette velünk, hogy normális ember ilyenkor a hegyről menekülni szokott. Két perc alatt elpakoltunk mindent, elővettük az esővédő cuccokat és 13.05-kor indultunk is vissza.

Az eső nem volt durva, sőt kellemesen pötyögött. Csak a vele járó sötét felhők, melyek roppant gyorsan mozogtak, borították rá a tájra s ránk a kietlen, komor hangulatot. Néha egy-egy széllökés éreztette erejét. Mi pedig a magunk csendességében haladva az Urlea tömbje mellett eldöntöttük, hogy bár idővel jól állunk, de időjárással nem, így majd máskor nézünk szét 2.473 magas csúcsáról.

15.00-kor már a Nagyablakban fogtuk ereszkedőre a dolgot. Az eső alábbhagyott, az ereszkedés monotonitásba torkollt és mire 17.00 órakor a menedékház előtti padon kávéztunk már ismét ragyogóan sütött a nap. 40 percet töltöttük az időt kávézással, pakolással és 17.40-kor elindultunk vissza az autóhoz. A napi megtett 2.200 méter szintet még megpótoljuk lefele 600-al, hozzáadjuk az azelőtt való napi 600-at + hozzáadjuk a fel-le emelkedéseket és biztosan örvendeni fognak a lábak, ha leülhetünk pihenni. A GPS mérése szerint 2.964 méter szintet gyúrtunk.

Másfél óra múlva, 19.10-kor az autóhoz értünk ahol 30 percet piszmogtunk átöltözéssel és pakolászással. 22.00 órára pedig itthon is voltunk. A túra szép volt, mozgalmas és látványos, kaptunk napsütést, viperát és esőt.

Moldoveanu
Moldoveanu + Nagy Vist távolban
Nagyablakl megegyszer
A megunhatatlan látvány
Videó a túráról
A videó bal alsó sarkában található fogaskeréknél átállítható 720p HD vagy 1080p HD minőségre.

SZINTKÜLÖNBSÉG
Szombatfalvi völgy – Menedékház: 600 + – méter
Menedékház – Dara: 1.100 + –  méter
Dara – Vissza az autóhoz: 1.700 + – méter
Összesen: 2.964 méter

TÁVOLSÁG
Összesen: 32 km

MENETIDŐ
Menedékház: 1 óra 30 perc (pihenőkkel)
Menedékház – Dara: 5 óra 40 perc (kitérőkkel)
Dara – Menedékház: 4 óra
Menedékház – Autó: 1 óra 5 perc
Összesen: 12 óra 15 perc

Jelzések:
Indulási / érkezési pont: Felsőszombatfalvi üdülőtelep

daratrack
A TÚRA KÉPGALÉRIÁJÁNAK MEGTEKINTÉSE FLICKR FIÓKUNKON

A túra letölthető anyagai (kml és gpx track, leírás, látványtérkép) csomagolva vannak Winrar segítségével.