Fogarasi havasok – Lespezi 2.517 m

2015. október 24. E hétvégi egynapos kiruccanásunk egy másik fogarasi, 2500 méternél magasabb hegycsúcsára vezetett. Lespezi, 2517 méter. Az szomszédos csúcs, a szintén 2500 feletti Căltun (2511 méter) ezúttal kimaradt. Az időjárás nem tette lehetővé a meglátogatását. Következő alkalommal majd ő lesz a célpont. De most foglalkozzunk ezzel a magashegyi túrával.

3 héttel ezelőtt, a Negoj túra után fogalmazódott meg: még az idén, még októberben jó lenne a szomszédos 2 csúcsra is felmászni.

Hajnali 5.30-kor indultunk Székelyudvarhelyről. A kómás hajnali kelést és autózást az autóban szóló Pink Floyd – The Division Bell albuma is földöntúlivá tette, mintha valami más, halk világból érkezett volna a fülünkbe, tele idegen, beazonosíthatatlan zajokkal. Suhantunk Piscu Negru felé.

Az útvonal a szokásos: Segesvár – Ágota – Balea tó. Onnan viszont tovább megyünk, át az alagúton, 14 kilométert megyünk még a Balea tótól és 2034 méterről leereszkedünk 1200 méterre, mindez a Transzfogarason.

Amint egyre magasabbra emelkedtünk a Balea tó felé, egyre sűrűbben tettük fel a kérdés egymásnak: ez lenne a napsütéses idő amit az időjárás előrejelzés ígért? Kiegészültek e kérdések néha egy: baszki szóval is. Szétfagyott táj. Hatalmas köd, 50 métert se lehetett látni. Hónak nem nevezhető még amit felfele láttunk, de hasonlított rá. Csodálkoztunk a cifra időn. Így érkeztünk meg Piscu Negru-hoz. Panziók, éttermek és még egy kápolna is található, mindez összezsúfolva, egymás hegyén-hátán. Kiszálltunk az autóból és  hamar megállapítottuk: hideg is társul a látvány mellé. Faltunk párat és dideregve neki készültünk az útnak. Reménykedve hogy később talán mégis jobbra fordul az idő.

Piscu-Negru
Piscu Negru
Esztena
Az esztena és mögötte ami nem látszik

A    jelzés a miénk, amin elindulunk leküzdeni a több, mint 1300 méter szintkülönbséget, rövid távon. Az út első szakaszán      jelzés is kísér bennünket. 9.15 percet mutat az óra, amikor megtesszük első, nehezen induló lépéseinket. A    jelzés visz egészen a csúcsig. Csak azt kell követni. A legtöbb helyen jól jelzett az út, néhol pedig keresni kell. Háromnegyed órányi kapaszkodás után érkezünk, egy már a nyáj és pásztora valamint annak kutyái által elhagyott esztenához. 1600 méteren vagyunk ekkor már. Előttünk a ködben, mindig ugyanakkora távolságban még három ember tartózkodik a zónában csupán. Ez az útvonal eltér a szokványos fogarasi jellegzetességtől, a fel-le-fel-le-fel mozgástól.

Ezúttal végig meredeken, haladunk. Egyre nagyobb a köd, hideg szél fúj. Aztán egy enyhén lankásabb, rövid szakaszon kissé a nap is megvillogtatja magát a hegy oldalán. Gondoltuk, kapunk mi is sugaraiból. Amire elértük azt a pontot, ahol a nap már sütött, arra el is tűnt. Maradt az erősödő hideg, sűrűbb köd. Izzadtunk. Hosszabb pihenőket nem tartottunk, csupán néhány szusszanásnyi időre álltunk meg, egyik sem tartott tovább 2 percnél. De annyi is elég volt, hogy fázni kezdjünk. A tempót, amivel haladtunk, nem lehet gyorsnak nevezni. Bár teljesen időben voltunk, mégis úgy tűnt, szépen és lassan haladunk.  Poén volt, hogy minden 2 perces szusszanó állásnál megnéztük mennyit emelkedtünk. Aztán eldöntöttük, csak minden második szusszanásnál nézünk szintet. 🙂 Egyikünk megjegyezte: ha ez a napsütéses idő, akkor milyen lenne a rossz idő? Aztán meg, hogy milyen jó a köd, nem lássuk hova kell kimászni.

Mindannyian hosszú, nyúzott és fárasztó hetet tudtunk magunk mögött. Én még lázas is voltam. Ezért nem a szokásos kedv és hangulat uralkodott.

2000 méteres szinten kb. szembe találtuk magunkat egy szikla képződménnyel. Fagyott, jeges köveivel. Vagy át kell mászni vagy ki kell kerülni. Sokat nem láttunk egyik lehetőségből sem a köd miatt.  Ezen a ponton találkoztunk a másik három emberrel. Megkértek, készítsünk egy fotót róluk, azzal feladták, visszafordulnak.

Lespezi-csucs
Csúcskereszt
Csucsfoto
… és csúcsfotó

A sziklatömörülés jobb oldalán harántoltunk el. Közben meg egyre hidegebb és egyre szarabb volt az idő. Vaciláltunk egy sort mi is, érdemes-e ilyen időben kimászni. Kilátás nem lesz. Melegebb sem. Aztán 3 perc alatt kisiránkoztuk magunkat és folytattuk az utat. Közben nézegettük a magasságmérőt. Már 2300 felett vagyunk. Elértük a 2400-at is. Na, 2500. Közel lehet a csúcs. Aztán egyszer csak ott volt, pár kődarab mögött. 1 óra 25 perc körül értünk fel. Normális időben voltunk. 13 óra 15 percre volt számolva az érkezés.

Az út a szomszédos Căltun csúcsra nincs jelezve és biztosítás sincs. Kitett részeken kell átmenni rá. A sziklákon pedig fagyott rétegek. És 20 métert lehetett látni. Vagy harmincat. Nem érdemes megkockáztatni. Majd következőkor. Nem ültünk le a csúcson, enni. Állva tettük meg. Kép sem annyi készült, mint szokott.  Sokat nem is maradtunk. 14.00 órakor már el is indultunk vissza.

Lefele is lazán mendegélünk. Ahogy elértük az 1800 méteres magasságot, vagy alacsonyságot, már csak röhögni tudtunk azon, miként oszlanak el a felhők és lesz szép napsütés. Már azt is láttuk szépen, tisztán hol jártunk az imént. Szép idő lett egyszeribe. Hideg az maradt, ha szél is fújt, de legalább szép napsütés volt és láttunk is valamit. Bosszantó is volt, de jó is volt. Így is megvan az élmény és ennek is megvan a maga varázsa.  Örültünk annak is, hogy nem adtuk fel.

17.00 óra volt, amikor visszaértünk az autóhoz. Megtudtuk: elég 8 órakor nekivágni a hegynek. Ha lazán mozgunk fel is, le is, 7 óra alatt megjárható. 8 óra a hivatalos időintervallum. Ám hamarabb is megcsinálható, mint 7 óra. Attól függ mennyire siet az ember. Gyakran vissza-vissza pillantottunk a hegyre, és kacagtuk az időváltozás időzítést.

Leérve indulási pontunkhoz, találkoztunk további 3 emberrel, kérdezősködtek. Ők is elindultak, de hamar feladták és visszafordultak. Mi pedig ennek örömére beültünk egy tea-kávé-pepsi-sör kvartettre a parkoló melletti vendéglőbe. Ott is csak a pincért találtuk és egy hozzá tartozó embert, éppen ettek. Tehát nem sok embert láttunk aznap. Elindulva haza, fogadott minket még pár szép látvány, fehér hold a napnyugta színeiben fürdő sziklaormok felett. Meg is álltunk lefotózni. Nagyon hideg volt, hamar visszahúzódtunk az autó melegébe. Az idő tiszta volt. Az alagúton átérve más világba léptünk. Ugyanaz a nyomasztó köd fogadott mint jövet. Ezen az oldalon nem jutott a kitisztulásból. 22.00 órakor már itthon voltunk.

Kitisztult
A jól időzített kitisztulás
Hazafele
Fehér Hold hazafele
Videó a túráról
A videó bal alsó sarkában található fogaskeréknél átállítható 720p HD vagy 1080p HD minőségre.

SZINTKÜLÖNBSÉG
Piscu Negru – Lespezi: 1.317 méter
Lespezi – Piscu Negru: 1.317 méter
Összesen: 2,634 méter

TÁVOLSÁG
Összesen: 12 km

MENETIDŐ
Felmenet: 4 óra (pihenőkkel)
Lejövet: 3 óra 20 perc (pihenőkkel)

Jelzések: piros pont
Indulási / érkezési pont: Piscu Negru

Fogarasi havasok - Lespezi
A TÚRA KÉPGALÉRIÁJÁNAK MEGTEKINTÉSE FLICKR FIÓKUNKON

A túra letölthető anyagai (kml és gpx track, leírás, látványtérkép) csomagolva vannak Winrar segítségével.