Fogarasi havasok – Negoj 2.535 m

2015. október 3. Hirtelen felindulásból a Negoj 2.535 méteres csúcsáról tekintettünk körbe. 4 személyes kis bandánk úgy döntött megnézzük milyen a kilátás onnan. Hajnali 4.00 órai indulást szavaztunk meg. A társaság elaludt kissé. De azért amikor 4 óra 30 percet mutatott az óra, már elhagytuk a várost. Székelyudvarhely – Segesvár – Apold – Ágota – Balea tó útvonalon érkeztünk. Az út tűrhető.

A Transzfogarasi útra térés előtt egy Lukoil benzinkútnál megálltunk, az otthonról hozott pizzát elfogyasztottuk, így a rövid pihenőt is beleszámolva, ami alatt megállapítottuk, hogy bizony csípős a reggel, 8 óra előtt kevéssel megérkeztünk a tóhoz. Alig-alig volt ember a környéken. Pár vásáros ébredezett csak. Így az alagút (tunel) bejárata mellett közvetlen, a jobbra található parkolóban támasztottuk le az autót.  Mindjárt ott is termett egy ifjú, aki az egész napos ott parkolásért 5 lejre bírságolt, előre. Kifizettük nagy nehézségek árán az összeget és egész napra parkolhatott a járgány.

Piszmogtunk keveset, cuccolkodás, ez-az, aztán szónoklat következett, mely így hangzott: na. Megértvén e beszéd mélységes értelmét, nekiveselkedtünk. Nem volt nagy probléma, csak 7 órakor, legkésőbb 7.15-kor a hegy oldalában kellett volna lennünk, a számítások szerint. És 8 óra 12 perc volt. Szűk óra késés. Betájoltuk merre a Negoj tömbje és a parkoló mögötti oldalnak azon nyomban neki is estünk a  k-piros-kereszt  jelzésen felmászni a nyeregig. A nyeregbe kiérve a  k-kek-sav  jelzésre váltottunk. 10 percnyi séta és gépkattogtatás után már megmutatta magát a Lespezi-Călțun páros is. Néhány perc múlva a Paltin-torony hegyesedő formáját néztük és rá álltunk a jobbra térő  k-piros-sav  jelzésre.

fgn1
A parkoló mögötti oldalon jutunk fel a nyeregbe a piros kereszt jelzésen.
fgn2
Bal szélen: megmutatja magát a Lespezi-Călțun páros

Az idő kiváló, bár kissé szeles és az árnyékban elfért a polár rajtunk, de tökéletes. Mentünk, mendegéltünk. A Lajta (Lăițel) 2.390 méter magas csúcsa felé haladtunk. Egy kis részen van pár méternyi láncozott rész, ahol eloldalaztunk. Útközben akadt még zsinórozott rész. A táj káprázatos, pompás, folyamatosan késztet, hogy nyomogasd a gombot a fénygépen. Cseverészve, nevetgélve 10.35-kor felértünk a Lajta csúcsára. Szép kilátás nyílik a Lespezi-Călțun páros alatt fekvő Călțun tóra és a Negojra.

Rövid tanácskozás vette kezdetét. A döntésre váró kérdés az étkezés volt. Itt, a csúcson faljunk vagy ereszkedjünk le a tóig? Együnk itt, jóllakottan könnyebben nekifog az ember fia ereszkedni, mint mászni. Ettünk-ittunk-satöbbi. 11.00 óra után néhány perccel aztán folytattuk utunkat. Ereszkednünk kellett. Éppen eleget, így azon viccelődjünk, hogy kiizzadjuk még ezt a szintsülyedést. 12 órakor a Călțun tó partján álltunk. Közel fél órát itt is el szöszmötöltünk.

12.30 körül eszünkbe jutott miért is jöttünk, menni kellene. Hogy jó időben legyünk 13.30 kor a csúcson kellene legyünk. Megkezdtük hát az emelkedést, folytatva utunkat még mindig a piros sáv jelzésen. A piros sáv a Strunga Draculuion vinne a csúcsra, de az út le van zárva. Sziklaomlások voltak és a láncok is leszakadtak. Kár, nagyon szerettünk volna ezen az útvonalon menni, mászkálós, láncos rész. Bár mivel szép idő volt és vizes köveknek nyoma se, talán így is fel lehetett volna jutni rajta. Majd legközelebb. Így tehát a Strunga Doamnei k-sarga-sav jelzésére álltunk rá, ami egészen a csúcsig vezet. Rövid láncos szakasz leküzdése után kis nyeregbe érkeztünk. Itt figyelgettünk hümm9gve, miként lehetne kimászni a szomszédos Călțun 2.510 méter magas csúcsára. Csúcsközelben majd egyszerre halad sárga sáv jelzésünk a Dracului becsatlakozó piros sávjával.

fgn3
Előtérben, bal szélen a Lajta csúcsa
fgn4
Lespezi – Călțun – Negoj, alant a Călțun tó

14.20 kor a csúcson álltunk. Talán 2 ember volt rajtunk kívül, de másokat is láttunk érkezni, így hamar csináltunk egymásról csúcsfotókat. Felöltöztünk, mert bár gyönyörű napsütés volt, mégis hideg szél rázta a román lobogót mely a csúcsoszlopon éktelenkedett. Jóízű, jóleső táplálkozás vette kezdetét.

Jó órát töltöttünk a csúcson. Mindeközben magyar beszédre is figyelmesek lettünk. Szóba elegyedni nem volt nehéz, mivel a két újonnan megismert srác szemét is szúrta az éktelenség. Hamar kiderült, a Marosvásárhelyi EKE oszlopos tagjaihoz van szerencsénk.

A csúcsról a kilátás pazar. Egymás után azonosítottuk be a Fogaras 2500 méternél magasabb csúcsait. Kattogott a fénygép. Didergett a test. Jóllakva a gyomor, nem szomjas a száj. De az óra ketyeg, a szürkület hamar támad, indulni kellene, hiába az ember kedve a maradáshoz. 15 óra 25 percet mutatott az óra, így időszerűnek láttuk az ereszkedés lehetőségét. A Călțun-tó az első célállomás, onnan pedig más útvonalon az alagút déli bejáratához érkezünk, átsétálunk rajta (még alagút élménnyel is gazdagszunk) és így érkezünk vissza az autóhoz. Két vásárhelyi új ismerősünkkel együtt szántuk rá magunkat a távozásra. Ők is abba az irányba tartottak így jó darabon együtt haladtunk.

A tóhoz 16.20 tájékán értünk. 10 perc pihenő után a  k-kek-kereszt  jelzésen haladtunk tovább, amely az alagút (tunel) déli bejáratához vezet. A tótól a kék háromszög jelzéssel együtt halad az ösvény egy darabon. Új ismerőseink ezt a jelzést követték, Piscu Negru az úti céljuk. Az út közös szakasza beszélgetéssel telt. Mi mással telt volna?

fgn6
Az újjá épített csúcsjelző
fgn5
Pazar kilátás kelet felé

Aztán elérkezett a pont, ahol szétváltak útjaink. Haladtunk hát tovább a kék kereszt jelzésen. Elérkeztünk egy szakaszhoz, ahol kék pont jelzés is csatlakozott az útba. Kezdett lenyugodni a nap, de a látvány elképesztő volt vissza-vissza tekintve a Lespezi-Călțun párosra, köd vagy felhő szakadt a csúcsokról le a mélybe, amin visszaverődött a lemenő nap narancsfénye.

Szép emelkedőhöz érkeztünk, szép mászni való szinthez. 300 méternyi, rövid szakaszon. A világosság fogyatkozni kezdett. Kiérvén a gerincre meglepő látvány fogadott. A völgyet vastag, fehér felhő réteg takarta be, felette a sziklák pompáztak. Nem minden nap lát ilyent az ember. Kommentárunk kimerült néhány “azta” szócskából. Fényképet kézből már nem lehetett jókat csinálni, megörökíteni valahogy mégis sikerült. Pihentünk keveset, próbáltunk betelni a látvánnyal. Öltöződtünk és elővettük a fejlámpákat, hamarosan szükség lesz rájuk. 19.30 volt az idő.

A sötétedés hamar utolért. Messze a mélyben autók lámpájának fénye érzékeltette, hogy magasan járunk. 2.040 méterre kell leereszkednünk. Fejlámpa fénye mutatta a jelzéseket. Óvatosan és szépen értünk le a tunel bejáratához, 20 óra 40 perc körül.

Érdekes élmény volt az alagútban üvöltözni. Érdekes volt a hangjáték. 21.00 órakor az autónál voltunk. 15 percet rendezkedtünk aztán behuppantunk a nagy tudású szerkezetbe és hazafele vettük az irányt. Éjfél után 30 perccel már Székelyudvarhelyen rendezgettük a csomagokat. Megejtettük még a túra utáni kortyinca szilvapálinka és egy sör tréninget.

fgn7
Visszatekintés a Lespezi-re, fele szikla, fele felhő
fgn8
A felhőzet takarta völgy
Videó a túráról
A videó bal alsó sarkában található fogaskeréknél átállítható 720p HD vagy 1080p HD minőségre.

SZINTKÜLÖNBSÉG

Caltun tó – Negoj: 2 óra 10 perc
Negoj – Caltun tó: 50 perc
Caltun tó – Alagút déli bejárat: 3 óra 30 perc
Összesen: 9 óra (kb + 1h, pihenők nélkül)

Jelzések: piros kereszt, kék sáv, piros sáv, sárga sáv, kék kereszt
Indulási / érkezési pont: Balea tó (Transzfogaras)

Fogarasi havasok - Negoj
A TÚRA KÉPGALÉRIÁJÁNAK MEGTEKINTÉSE FLICKR FIÓKUNKON

A túra letölthető anyagai (kml és gpx track, leírás, látványtérkép) csomagolva vannak Winrar segítségével.