Nagykőhavas 1.844 m

2016. március 5. Nagykőhavas

Ha már múlt hétvégén a Csukás hegységben jártunk, gondoltuk ezen a hétvégén is menjünk abba az irányba. Így a Nagykőhavas lett a célpont. Brassó – Alsótömös (Timisul de jos). Továbbá Hétlétrás szurdok – Menedékház – Nagykő csúcs.

Szombaton reggel 7.00 órakor indultunk neki az utazásnak.  Az időjárás előrejelzés vegyes időt ígért, napsütés és felhős váltakozással.

10.10-kor érkeztünk meg Alsótömösre, ami 650 méteren fekszik. Fél óra matatás, készülődés, reggelizést követően 10.40-kor indultunk a    jelzésen első célpontunk, a Hétlétrás szurdok felé. A menedékházig 3 óra 15 percet ígért az irányjelző tábla. Láttuk, hogy valószínűleg havas utunk lesz, éjszaka havazhatott, ahogy a mellékelt ábra mutatta. A megázás is borítékolható volt. Viszonylag hosszú szakaszon fogunk erdő között menni és a fákról az olvadó hó sűrű esőként adja meg magát a gravitációnak. És valóban olyan is volt, mintha  eső esne. Az erőbe érvén hamar havas vidékre érkeztünk és egyre feljebb jutva egyre vastagabban állt a hó. Mintha legalábbis december lenne. A fákról azonban kitartóan kaptuk az áldást víz formájában.

11.35-kor érkeztünk egy gerendaházhoz, ahol tábla fogadott, mely közölni hivatott az oda érkezővel: 10 lejt fejenként a belépő. Négyünkből kettő emígy szólt: persze, persze. S rövid szópárbaj után, mint aki jól végezte dolgát, továbbmentünk.. Így pár perc múlva alig lepődtünk meg, amikor a “Hétlétra” bejáratához érvén, karba tett kézzel strázsáló, maszkos fiatalember kérte a jegyeket. Közölte is, hogy vagy visszamegyünk jegyet venni, vagy kikerüljük a “Hétlétrát” és más útvonalon haladunk tovább. Egyikünk visszament jegyet venni. A két fizetés ellen kardoskodó harcos csendben pislogott, mint a pocok a lisztben, de végül elhagyta a varázsszó a szájakat: igen, igazatok volt, bunkók voltunk. (és valóban beláttuk, hogy illik kifizetni azt a pár lejt, rendben tartják a létrákat. Bár nem a pénz sajnálata vagy a hősködés motiválta a gőgös cselekedetet…)

Közben népes csoport érkezett, buszos kirándulók. Mi négyen hamar elejét akartuk venni a torlódásnak és amit a jegyek megérkeztek, azonnal neki is álltunk létrát mászni.

Erdei ut
Erdei séta
Szurdok
A szurdokban

A “Hétlétrás” szakadék egy keskeny és meredek mészkőszurdok. A szurdok  hosszanti lejtőjén hét nagyobb vízlépcső alakult ki, amelyeken a Sipoly patak vize vízesésként zuhan alá. A “Hétlétra” szakadéka 160 méter hosszú, szintkülönbsége 58 méter. A vízlépcsők magassága 2,5 és 15 méter között váltakozik. A “Hétlétra” nevet onnan kapta, hogy a közlekedést a szűk és meredek szurdokban hét meredek vaslétra teszi lehetségessé. A leghosszabb létra 12, a legrövidebb alig 2 méter hosszú.

Felhúztuk kesztyűinket, védve kezünket a hideg vastól. Az eredménye az lett, hogy csurom vizesek lettek. A bosszantóbb az volt, hogy mögöttünk a népes csoport miatt nem jutott idő egy kis bámészkodásra, inkább csak úgy felszaladtunk a szurdokon.

Feljutva folytattuk utunkat, a népes csoport csak a létrákig jött. Így négyen, ismét csendben, szép nagy hóban emelkedtünk tovább. Közel érve második célpontunkhoz, megpillantottuk harmadik célpontunkat is, a csúcsot. Addig nem sikerült szembe nézni vele, hiszen magas fák takarták.

14.30 kor érkeztünk fel a menedékházhoz. A menedékház teraszán álltunk meg néhány percet szusszanni, meg érdeklődni a gondnoktól járnak-e a csúcs felé emberek, vagy a háznál megállnak? Néhányan menegetnek, jött a válasz.

Eddig is akadt egy egy hely ahol megcsúszott a bakancs. Innen azonban úgy gondoltuk csúszósabb terep következik. Nem tévedtünk, mint utólag kiderült. El is indultunk, majd amikor visszaérünk, talán helyet is kapunk bent és akkor majd megebédelünk.

Keskeny
Vannak keskeny részek is
Mint decemberben
Decemberi erdő márciusban

14.45-kor indultunk is tovább. Innen már a    jelzést követve. Nehézkesen haladtunk, találkoztunk más csoportokkal is, egyesek jöttek, mások mentek, de csúszkált mindenki. Itt találkoztunk ismét jódlizós barátunkkal. Éppen üldögélt, mivel az azt megelőző percben esett seggre. Ezúttal nem jódlizott, mormogott valamit épp, amikor elhaladtunk mellette. A hóréteg alatt sok helyen tükörjég borította a felszínt, végig a csúcsig.

Rövid pihenőt egy gyönyörű szikla lehasadásnál tartottunk, mielőtt nekiállunk kimászni egy meredek, sziklás, csúszós szakaszon. Ezen túljutva lankásabbra váltott a terep. Egyenletesen haladtunk tovább egészen a csúcsig, a Nagykőre, 1844 méter magasságba, ahová 16.00 órakor érkeztünk.

16.35-kor indultunk is vissza a menedékházhoz. 17.25-kor érkeztünk meg. Bent helyet nem kaptunk, így kint láttunk neki a megkésett ebédnek. Amire azzal végeztünk, bent is szabadult fel hely, így betértünk kicsit melegedni. 18.00 órakor indultunk vissza és úgy döntöttünk a Családi úton (vagy Halász Gyula-út) megyünk le a hegyről. Ráálltunk az ösvényre és a jelzés segítségével 20.08-kor az autónál voltunk. 15 perc alatt elpakoltunk, száraz cipőt húztunk és már indultunk is haza, hogy ismét egy szép téli élménnyel gazdagabban essünk vissza a hétköznapok szürkeségébe.

Melyseg
Mélység
Nagykovek
Nagykövek
Videó a túráról
A videó bal alsó sarkában található fogaskeréknél átállítható 720p HD vagy 1080p HD minőségre.

SZINTKÜLÖNBSÉG
Alsótömös – Nagykő 1844 m: 1194 méter
Nagykő – Alsótömös: 1194 méter
Összesen: 2.388 méter

TÁVOLSÁG
Összesen: 16.10 km

MENETIDŐ
Felmenet: 5 óra 20 perc (téli körülmények között)
Lejövet: 4 óra 43 perc (téli körülmények között, pihenőkkel és ebédidővel együtt)
Összesen: 10 óra

Jelzések: piros sáv, sárga sáv
Indulási / érkezési pont: Alsótömös

nagzkotrack
A TÚRA KÉPGALÉRIÁJÁNAK MEGTEKINTÉSE FLICKR FIÓKUNKON

A túra letölthető anyagai (kml és gpx track, leírás, látványtérkép) csomagolva vannak Winrar segítségével.